
Reporting in Times of War
Press Freedom in Afghanistan 2008 - 2011

Media for Democracy in Afghanistan



CONTENTS

1.	 Introduction	 1

2.	 Governing the Media	 1
	 Regulatory Framework	

3.	 Quest for control	 3
	 Fragile independence

4.	 Security Challenges	 5	
	 Journalists targeted
	 Managing the spin
	 Arrests and legal cases against journalists

5.	 Conclusion	 10

6.	 Major Incidents of Media Rights Violations	 11
	

June 2011

This document has been produced by the International Federation of Journalists 
(IFJ) for the Afghan Independent Journalists’ Association and other partners 
and affiliates in Afghanistan.

Reporting in Times of War 
Press Freedom in  
Afghanistan 2008-11

Research and writing :  
Sukumar Muralidharan, Naqibullah Taib

Editorial and administrative back-up :  
Deborah Muir, Cameron Durnsford

Special thanks for contributions to: 
Rahimullah Samander
Farida Nekzad

Design and layout by:  
Impulsive Creations

Images:  
Photographs accessed under a Creative  
Commons Attribution Non-Commercial Licence are  
acknowledged as such through this report.

Cover:   
Afghan radio journalist Farukh Lega Sultani  
interviews the spokesman of the International Security 
Assistance Force: journalism in the country is often about 
negotiating between conflicting demands of informing  
the public and addressing security of combatant sides.  
(Photo: Matthew Chlosta, Creative Commons)

Published by the International Federation of Journalists (IFJ) 
Asia-Pacific. No part of this publication may be reproduced  
in any form without the written permission of the publisher.  
The contents of this book are copyrighted and the rights  
to use contributions rest with the author.

This document has been produced with the financial  
assistance of the European Union. The contents of this 
document are the sole responsibility of AIJA and the IFJ  
and can under no circumstances be regarded as  
reflecting the position of the European Union.



1

Reporting in Times of War: Press Freedom in Afghanistan 2008-2011

Introduction
Journalism in Afghanistan continues to be scarred by 
seemingly endless conflict but is able, when occasion arises, 
to celebrate significant achievements 

At the official commemoration of World Press Freedom 
Day in 2011, the country’s Minister for Information, 
Sayed Makhdoon Raheen, remarked upon the growth of 
Afghanistan’s media as one of the signal achievement of 
the years since the dismantling of the Taliban regime in 
November 2001. Within a month of the Taliban collapse, 
according to Raheen, Afghanistan had sprouted no less than 
200 independent media outlets. Ten years later, the figure, as 
quoted by the Minister in his public address on 3 May 2011, 
stood at 1000.

This is not to discount the difficulties that journalism in 
Afghanistan faces almost on a continuous basis. It should 
be counted among the most significant achievements of 
journalists in Afghanistan that they have put in place a 
nascent media rights monitoring network, with the most 
serious instances of media rights violations reported to a 
world audience. With support from the Commission for 
the European Union (EU), the International Federation 
of Journalists (IFJ) has assisted the Afghan Independent 
Journalists’ Association (AIJA) and other local organisations 
to develop this network, with particular reference to 
promoting free and safe reporting in the context of 
Afghanistan’s elections in recent years.

If World Press Freedom Day were to be used as reference 
point, the years since 2008 would seem to suggest a decline 
in the hazards that journalists face. But the decline in 
physical hazards, though of some consequence, does not 
yet mean that journalism is able to function in a congenial 
environment.

Between World Press Freedom Day 2008 and 2009,  
three journalists were killed in Afghanistan. Several reported 
being threatened and harassed. Two received harsh penalties 
after being convicted on charges of causing religious offence. 
And in a new development, official security agencies 
threatened several with dire consequences for criticising 
foreign powers.

The two main representative organisations of journalists 
in the country, the AIJA and the Afghan National Journalists’ 
Union (ANJU), pointedly and with conspicuous intent, 
stayed away from all observances of World Press Freedom 
Day 2009, to protest against the harsh conditions facing the 
profession and the continuing failure to enact a credible, 
media-friendly national law.

The following months saw some progress in this regard, 
partially filling a gaping void in the media scenario in 
Afghanistan. For all the years since the fall of the Taliban 
Islamic regime, independent media in Afghanistan had 
expanded and diversified, though without a coherent 
regulatory framework or governance structure. Concurrently, 
there had been little headway in establishing social and 
political norms on the place of the media in a post-
conflict society and the latitude available in terms of the 
constitutional right to free speech.

Governing the Media 
Afghanistan’s mass media law, though introduced in 
Parliament in 2003 and vigorously debated since then, was 
at the time trapped in a limbo, with the competing interests 
of the President and numerous political factions preventing 
a quick resolution. And with no clear parameters laid down 
to judge eligibility for entering the media industry, many 
political factions – some of them associated with armed 
groups – had become major media players. As Afghanistan 
prepared for a season of elections to both the Presidency and 
Parliament, the overt politicisation of the media was seen as 
a potentially explosive issue.

July 2009 brought a major breakthrough with 
Afghanistan’s Mass Media Law formally gaining presidential 
assent. Yet a delay of two months in publishing the full text 
of the Act led to some misgivings and was seen in some 
circles as a deliberate effort to ensure that provisions on  
the obligations of state-owned media organisations were  
not made operative before the presidential elections on  
20 August.

The status of state-owned broadcaster Radio Television 
Afghanistan (RTA) was one of the most contentious issues 
holding up the adoption of the media law. President Hamid 
Karzai had, in refusing to give his assent to the bill, indicated 

President Karzai gave his assent to a long delayed media law in 2010 but the record of 
implementation remains patchy. (Photo: Mark O'Donald, Creative Commons)



2

Reporting in Times of War: Press Freedom in Afghanistan 2008-2011

in December 2007 that he did not agree with the purported 
change in the status of RTA from state-owned broadcaster to 
a public service trust.

Among Karzai’s inner circle, including then 
Information Minister Abdul Karim Khurram, the proposed 
transformation of the RTA was seen as a strategy to 
neutralise the government broadcaster and stifle the 
legitimate rights of those in authority to address the people 
of Afghanistan. It was alleged that members of parliament 
who themselves had business investments in the media had 
in particular been responsible for writing this article into 
the proposed law.

The final compromise  was to split the difference. RTA 
was described, under article 13 of the law that was ratified 
by President Karzai, as “a mass media that belongs to 
the Afghan nation and shall perform, as an independent 
directorate, within the framework of the Executive Branch”. 
The budget of the RTA, the law stipulated, would  
“be provided by the Government and through 
advertisements and provision of services”. In deference to a 
ruling by Afghanistan’s highest judicial body, a second clause 
of this article -- which said that the RTA director would be 
appointed by the President, subject to approval by the lower 
house of parliament, the Wolesi Jirga – was deleted.

The media law as finally adopted included prohibitions 
on media content. There were also stipulations on 
mandatory content. In these respects, the law was no 
different from the draft that had been under debate  
since 2007.

Material explicitly prohibited under the law includes 
anything:

•	 Deemed contrary to the principles and provisions of 
the religion of Islam or to other religions and sects;

•	 That is “defamatory, insulting and offensive” to “real 
or legal persons” and could cause “damage to their 
personality and credibility”;

•	 That is “contrary to the Constitution and” could be 
considered a criminal action under the Penal Code;

•	 That disseminates or promotes any religion other 
than Islam;

•	 That reveals the identity of those who have been 
victims of violent crime or sexual assault in a manner 
that damages their “social dignity”; and

•	 That harms “psychological security and moral well-
being of people, especially children and adolescents”.

On first appearance, journalists in Afghanistan found 
little to object to in these stipulations. Their worry was that 
with precedent and convention being weakly established, 
these prohibitions would leave ample room for arbitrary 
interpretation.

The conduct of state-owned media through the 2009 
presidential election was widely described as partisan. 
And following the appointment of a new Minister for 
Information, the text of the media law was reopened for 
further examination and amendment. In the circumstances, 
journalists’ bodies have found it difficult to establish a 
firm anchorage from which they can give out authoritative 

information on media freedom and the public right to 
information. 

Regulatory framework 
The law as applicable at the current time, conceives of 
two media oversight bodies: a Mass Media Commission 
(MMC) to attend to the executive functions of regulation; 
and a higher adjudicatory body, the High Media Council 
(HMC), to which it reports. The law also suggests a separate 
commission for better regulating the administrative affairs of 
RTA. The state-owned news agency, Bakhtar, similarly, would 
be regulated by an independent commission. Among other 
functions, the HMC is mandated with developing a long-
term media policy for the country. 

The law lays out the composition of the HMC with 
a high degree of precision. Of the 13 members, three 
would come from the Ministries of Culture, Justice and 
Communications; one would represent the Supreme Court 
and four would come from the two houses of parliament.  
Of the remaining places, one would go to a religious scholar, 
two to experienced professionals in the field of journalism 
and two to representatives of civil society. Based on the 
country’s mass media law, their membership in HMC would 
be for a period of three years. One from among the members 
of the HMC would be selected as chairperson. 

The law also specifies that the nominees from media 
community and civil society should be regulated by separate 
rules and a code of conduct. Aside from laying down a 
long-term media policy, the HMC would propose the 
nominees for the MMC and for the commissions charged 
with regulating the RTA and Bakhtar. It would also draw 
up the annual budget for RTA and the news agency and be 
responsible for submitting annual reports on the activities of 
the state-owned media to Parliament.

Despite being formally notified for close to two years, 
the status of application of the Mass Media Law has to date 
remained ambiguous. Its assurances to allow free and open 
access to information – except where sensitive state secrets 
are involved or national security may be compromised – are 
yet to be realised. Journalists have faced serious problems 
obtaining information that by all criteria, should be in the 
public domain.

An official communique from Afghanistan’s Ministry of 
Information and Culture has advanced the claim that the 
HMC has been constituted and is fully functional with  
13 members. But the two media nominees have been 
placed on the HMC  by the ministry and are not seen as 
representative of the journalists. Since June 2010, Afghan 
journalists have been working in concert to ensure that the 
permanent nominees to the HMC reflect their professional 
values. But the effort has so far produced no results.

Minister Raheen heads the HMC. The MMC and the 
RTA commission though, are yet to be constituted. In effect 
this amounts to a legal and regulatory vacuum because the 
MMC is the body that has the mandate to oversee the daily 
functioning of the media, to suggest grievance redress and 
provide dispute settlement procedures. 



3

Reporting in Times of War: Press Freedom in Afghanistan 2008-2011

Under the law, the MMC has the following duties and 
responsibilities. 

•	 Reviewing applications for print media and agencies, 
proposing their registration and the issue of licences 
by the Ministry.

•	 Reviewing the application for electronic media and 
proposing the allocation of broadcast frequencies to 
the Ministry.

•	 Monitoring the activities of the mass media.
•	 Reviewing complaints by the mass media about the 

legal and regulatory framework.
•	 Referring violations of media rights of a criminal 

nature to relevant justice institutions. 
•	 Providing technical consultations to officials of the 

mass media.
•	 Submitting annual reports to the HMC. 
There is a separate regulatory commission for better 

management of RTA, which has become the public broadcast 
media under the new law. As defined by the law, the 
functions of this commission include the following.

•	 Monitoring the utilisation of the RTA budget.
•	 Submitting annual activities reports on the RTA  

to the MMC.
•	 Mobilising resources both within the country and 

elsewhere, for strengthening the RTA. 
•	 Monitoring implementation of the rules or the RTA’s 

bylaws and other relevant laws. 
•	 Monitoring implementation of the broadcasting 

policy set forth by the HMC in a manner that reflects 
the ethnic, linguistic and cultural diversities of all 
people of Afghanistan. 

Within a month of the promulgation of the media law, a 
meeting was convened by the Ministry of Information and 
Culture, at which a committee was proposed to develop a 
procedure for selection of two media representatives to the 
HMC. It was agreed that the two positions would be filled 
by a body of Afghan journalists. There were no follow-
up meetings on these agreed points. The two journalist 
positions have thus been filled on an arbitrary basis by the 
ministry.

This is a sore point with Afghan journalists.  
The composition and the authority of the HMC continue 
to be questioned by journalists. As the HMC is the body 
with overarching powers to determine the course of media 
development in Afghanistan, this legitimacy deficit is 
impeding the broader imperative of fostering a media culture 
that could facilitate the transition to a more participatory 
democracy in the country.

Without the HMC being duly constituted and enjoying 
the appropriate measure of acceptance within the media 
community, the media law will remain an imperfect 
instrument. And with the oversight body for RTA also 
remaining in limbo, there has been little progress toward 
reconstituting the body as an authentic public service 
broadcaster. The Karzai Government, even if it has 
consented to yielding control in law, is yet to do  
so in fact.

Events suggest that even if the President has given his 
assent to the law, his Government continues to believe that 
it is entitled to control radio and television channels to 
get its word out. The rationale that was put out when the 
President declined to endorse the law that both houses of 
parliament had passed in 2007 was that it was a potential 
breach of the Government’s prerogative to use RTA as 
“a vehicle for implementing (its) cultural programs … 
across the country, under the structure of the Ministry of 
Information and Broadcasting”.

In September 2008, the two parliamentary houses voted 
by a two-thirds margin to override the presidential veto and 
enact the law. In accordance with legislative procedure,  
the Bill was sent to the Minister for Parliamentary Affairs, 
to be notified formally as law. That milestone was crossed 
in July 2009. But the task of implementation remains to be 
taken up.

Quest for Control 
In this prolonged regulatory vacuum, facts are being created 
in the Afghanistan media scenario that may be difficult 
to alter. Various political interest groups, members of 
parliament and leaders of non-state militias have begun  
their own media operations. 

As recorded in a comprehensive study on the status of 
the Afghanistan media, recently concluded and published 
by the US Agency for International Development (USAID), 
media managers in the country are often known to use terms 
such as “gang media” to identify news organisations that are 
supposed to be serving the personal and political interests 
of former warlords or other major power-holders in the 
Afghan system. With these beliefs being widely held, there 
is often considerable scepticism about the integrity of news 
and information, with the public frequently considering 
particular media organisations to be thinly disguised 
propaganda machines for political groups.

Professionalism is impeded by the incursion of ethnic 
and partisan calculations into the functioning of the media. 
Perceptions of under-representation of certain communities 
in politics are reflected through the media. Major media 
organisations are known to associate themselves with some 
of these causes.

Despite the explosive growth of the media, which is 
counted as one of the notable indicators of a vigorous 
transition to pluralism and democracy, many members 
of Afghanistan’s media community are expecting a major 
shakeout, which could see a number of outlets cease 
operations.

The risks are especially acute in the print media, where 
growth has been restrained by low levels of literacy and 
poor distribution networks. The USAID survey identified 
a handful of publications that have maintained their 
independence and established a readership base that could 
sustain them into the future. But these continue to depend 
on donor funding and though potentially viable in the 
long term, they could face unforeseen difficulties, such 



4

Reporting in Times of War: Press Freedom in Afghanistan 2008-2011

as donor fatigue and advertiser withdrawal. Kabul Weekly, 
one of the identified print publications which seemingly 
turned the corner and had begun to establish its credibility 
with advertisers and audience, has of late found itself 
in a financial crunch, ostensibly because governmental 
authorities have been withdrawing advertising support since 
the 2009 presidential election.

The Pajhwok Afghan News agency (PAN) is considered 
to be a potential success story. With more than 40  
full-time journalists employed in Kabul and elsewhere 
in the country, PAN has registered a number of paying 
subscribers who help the agency meet a significant part of 
its running costs. Though still dependent on donor support 
for roughly about 35 percent of its annual budget,  
PAN has gained a niche with its bouquet of offerings in 
three languages: Dari, Pashto and English. Since the early 
days of Afghanistan’s democratic transition, PAN has 
established a reputation for clear and objective reporting 
on the actions of even the more powerful figures in the 
country’s political firmament.

Several newspapers have emerged with an explicit 
political mooring and are known to run on subventions 
from powerful parties and interest groups. State-owned 
media continues to be a stable employer for journalists, 
though the character of the content disseminated is a 

challenge to the professional sense and self-respect of 
most journalists. Among independent media outlets, a 
limited number appear to have turned the corner and 
might consolidate their position on the basis of a mix 
of entertainment and news. Overall, the outlook for 
independent media does not seem very bright.

Many of the new broadcast stations have been known 
to follow an overt political agenda. In 2008, for instance, 
two channels, Emroze and Tamadun, engaged in a fierce 
round of mutual recrimination, mirroring a political 
dispute between their respective owners, both members of 
Parliament. Similarly, when political acrimony erupted over 
the movement of the nomadic Kuchi tribes into areas where 
the Shia Hazara ethnic group has been a dominant majority, 
Farda TV station – a channel owned by Hazara leader and 
member of Parliament Haji Mohammad Mohaqiq – forcibly 
took up the issue. The channel provided saturation coverage 
of the Hazara protests against the nomadic tribes, with 
Mohaqiq often leading the demonstrations. A private Pashto 
language channel, Shamshad, meanwhile, took up the cause 
of the Kuchi tribes.

Fragile independence 
Independent media, in the strict sense, have very slender 
chances of survival because of the lack of advertising 

Recording microphones lined up at a press conference convey a picture of the growth and divesification of the media, though long-term sustainability remains a concern  
(Photo: Courtesy AIJA).



5

Reporting in Times of War: Press Freedom in Afghanistan 2008-2011

support. Provincial Reconstruction Teams (PRTs) that are 
promoted by western coalition forces have set up several 
radio stations across the country. These are sustained entirely 
through the PRT budgets. Journalists are paid through 
military budgets and the messages conveyed through these 
stations are tailored to the dictates of the western coalition. 
This is known to have seriously undermined the credibility 
of the stations and to have endangered the physical security 
of journalists associated with them.

Neighbouring states, notably Iran, are known to have 
funnelled volumes of funds into the Afghan media. In an 
alarming development as recently as March 2009, three 
journalists were either arrested or picked up for interrogation 
by the Afghanistan National Security Directorate (ANSD), 
allegedly for broadcasting or publishing material critical of 
Iran. The chief editor of Emroze TV, Fahim Kohdamani, was 
arrested on 23 March 2009, following allegations that the 
station broadcast anti-Islamic sentiments.

The same day, Ajmal Alamzai, a news anchor and 
reporter for Ariana TV, was arrested and questioned about 
the content of one of his programs. He was set free after 
several hours.

On 28 March 2009, Syed Dawood Yaqubi, a well-known 
satirist who edits the Aaine-e-Roz weekly, was taken from his 
home in Kabul by the ANSD. He was questioned closely for 
several hours about an article published in his paper a few 
days before, which raised serious doubts about the Iranian 
Government’s commitment to free speech rights.

Afghan media law makes it mandatory for all media 
organisations to reveal their funding sources. This is a 
touchy issue since the Afghan media depends to varying 
degrees upon donor finance for survival. Questions 
about the sustainability of the Afghan media will have 
to be squarely addressed in the months and years ahead. 
Apart from the consequences of a drying up of military 
advertising, it is also the case that the media organisations 
that benefit from donor support are often not the best – 
only those that are best able to write the funding proposals 
that will attract interest. This sets up a growing divergence 
between competence and professionalism on one side and 
financial sustainability on the other, with grave long-term 
implications for the free media in Afghanistan.

While the new media outlets continue to cope with 
numerous tensions and policy ambiguities, the insurgent 
groups that operate under the broad rubric of the term 
“Taliban” have reportedly been making rapid strides in 
their use of media for political propaganda. A July 2008 
report by the International Crisis Group (ICG), a reputed 
think tank, spoke of the “sophisticated communications 
apparatus” that the Taliban had put together to project 
“an increasingly confident movement”. Taliban were using 
the “full range of media” to tap successfully into “strains 
of Afghan nationalism”. Policy failures by the Karzai 
administration and frequent errors in coalition military 
tactics and strategy – typically involving heavy loss of 
civilian life – were being ruthlessly exploited for political 
advantage. 

It is a grim reminder that if they do not get their media 
strategy right, the new rulers of Afghanistan may find 
themselves outflanked by the insurgents in the not too 
distant future.

Security Challenges
The magnitude of the challenges facing Afghanistan was well 
represented in the most recent report of the United Nations 
Assistance Mission in Afghanistan (UNAMA) on protection 
of civilians in armed conflict. With data for all of 2010, the 
report paints a picture of unrelenting conflict that is taking 
a rising toll. The total number of civilians killed as a result of 
the ongoing conflict was put at 2777 in 2010, representing 
an increase of 15 per cent compared with 2009. The four 
years since 2007 have seen an unbroken rise in the annual 
death toll of civilians as a consequence of the conflict.

It is increasingly clear that civilian deaths occur 
in actions by what are described as “anti-government 
elements” (AGEs) rather than “pro-government forces” 
(PGFs). The UNAMA estimate, arrived at in association with 
the Afghanistan Independent Human Rights Commission 
(AIHRC), is that 75 percent of total civilian deaths in 2010 
were caused by AGEs and 16 percent by PGFs. The remaining 
9 percent could not be precisely attributed. The number of 
civilians killed by AGEs was up by 28 percent over 2009; and 
killings by PGFs down by 26 percent.

In 2009, a quarter of civilian deaths were put down to 
PGFs. A year earlier it was 40 percent. The dilemma of the 
Afghanistan Government in 2008 and earlier years was 
that the forces fighting ostensibly on its behalf were, by 
most indicators, inattentive to the need to protect civilian 
life when engaging with enemy forces. The situation has 
improved since, although civilian deaths still remain a 
potentially explosive issue.

Sultan Munadi was killed in a botched rescue attempt by British commandos after being 
taken captive by suspected insurgents in the province of Kunduz. (Photo: Courtesy Good 
Morning Afghanistan Radio)



6

Reporting in Times of War: Press Freedom in Afghanistan 2008-2011

The International Security Assistance Force (ISAF), which 
is in Afghanistan as the central coordinating body for all 
western partners in the military coalition, believes that it has 
turned the corner. According to its official statistics, 2010 
saw more air strikes and special forces actions – including 
night raids and forced entries into civilian homes – than in 
earlier years. That it has managed despite all this to keep 
civilian casualties to a more moderate figure than the earlier 
year is regarded as a strategic triumph.

Yet, as the UNAMA-AIHRC report observes, the 
conduct of the PGFs continues to “generate anger and 
resentment among a large majority of Afghans. Incidents 
of excessive use of force, ill treatment, arbitrary detention 
and deaths and injuries of civilians coupled with a lack of 
accountability and transparency regarding some operations 
have contributed to a greater amount of blame apportioned 
to Pro-Government Forces for civilian casualties than the 
number of civilian casualties linked to PGF indicate”.

Journalists targeted
Some of the tensions that journalism encounters can be 
estimated from these factors. Shortly after a NATO air-
strike in the north-eastern province of Kunar in February 
2011, and credible fears of a large civilian death toll, three 
reporters seeking to ascertain the facts were detained by 
coalition forces in a remote part of the province. According 
to information received from the Afghan Independent 
Journalists’ Association (AIJA), Syed Abdullah Nezami of 
the Al Jazeera Arabic news channel and Sadullah Sahil and 
Zabihullah of the Afghan TV News Service had been assigned 

by their news organisations to get the story but were 
detained by NATO forces for allegedly not carrying proper 
credentials. The AIJA established that all three had their 
identity cards at the time they were detained. The journalists 
were released after two days in the custody of coalition 
forces.

One of the reporters told the AIJA he suspected those 
who detained him of actively seeking to suppress the truth 
about the alleged deaths of civilians in the air strike. The 
International Federation of Journalists (IFJ) and AIJA, its 
affiliate, held that because civilian deaths are a sensitive issue 
there was a clear case for open media access so people could 
be presented with the full picture of what happened.

By no means was the Kunar incident an isolated case of 
Afghan journalists being picked up and harassed by NATO 
and ISAF forces for transgressing boundaries. Coalition forces 
are known to not be scrupulous about honouring norms of 
transparency or accountability in their conduct toward local 
journalists. Sultan Munadi travelled to the northern province 
of Kunduz in September 2009 as part of a New York Times 
news team that included the British national Stephen Farrell 
to investigate an air strike in which civilians had ostensibly 
been killed. In the highly fraught environment following the 
strike, Munadi and Farrell were taken captive by suspected 
insurgent elements. The location at which they were held 
was identified after four days. When British special forces 
mounted a raid, Munadi was killed, shot reportedly from 
both the front and the back. Farrell was rescued unhurt.

Afghanistan’s media community saw parallels, close 
enough if not exact, with the killing of Ajmal Naqshbandi 

Radio has been a growth sector in the Afghan media though the dependence on donor support and advertisements placed by multinational forces in the country remains high.  
(Photo: Courtesy AIJA)



7

Reporting in Times of War: Press Freedom in Afghanistan 2008-2011

in April 2007 after he was taken hostage along with an 
Italian journalist he was assisting in news coverage in the 
particularly troubled south of the country. The Italian 
Government proved willing to negotiate with the hostage 
takers and may have pressured the Afghan Government to 
meet at least some of their demands. Naqshbandi had no 
such luck and was killed shortly after his Italian colleague 
was released.

Demands by international press freedom bodies that 
Munadi’s killing be investigated were met with a flat refusal 
by the British Government, on the grounds that this would 
compromise operational efficacy. Just over one year later, 
when an abducted British aid worker, Linda Norgrove, was 
killed in a botched rescue attempt by United States forces 
in October 2010, the British Government insisted that an 
inquiry be conducted. The irony was not lost on Afghan and 
international press freedom bodies.

Journalist James Hunter, working with a US army unit, 
was killed in June 2010 in a mine explosion. And in Kabul in 
September 2010, Afghan journalist Sayed Ahmad Noori was 
found outside his home with fatal stab wounds. The latter 
was not deemed to be a crime connected to the victim’s 
journalism, although the subsequent investigation has not 
established the full motive for the killing.

In February 2011, Giles Duley, a freelance photographer 
associated with the Camera Press Agency in London, was 
seriously hurt by a land mine blast when accompanying a 
patrol of Afghan and US soldiers in a rural part of Kandahar 
province in the south. The 39-year-old photographer 

suffered multiple amputations as a result of the blast. It was 
the first time Duley had covered military operations, having 
arrived in Afghanistan only two weeks earlier.

On the evening of 18 January 2011, senior journalist 
Abdul Razaq Mamoon was attacked by a lone assailant 
who sprayed acid on his face and fled. Police reportedly 
found knives and other lethal weapons left by the attacker 
as he fled. Mamoon, formerly a well-known news anchor 
on Afghan television, had been a regular political analyst 
on talk shows and the founder and director of the recently 
established news agency Bost-e-Bastan. As a news anchor 
with Tolo TV, one of Afghanistan’s largest networks, 
Mamoon had acquired a nationwide reputation for his bold 
and uninhibited style. He was relieved of his duties at Tolo 
in 2010, though the channel denies that it had anything 
to do with his journalism and rather was part of a routine 
rationalisation of staff.

French journalists Herve Ghesquiere and Stephane 
Taponier and three Afghan colleagues – Mohammed Reza, 
Ghulam and Satar – were captured by suspected insurgents 
in the north-eastern province of Kapisa in December 2009. 
Initial reactions of the French Government tended to rule 
out any willingness to negotiate their release and indeed, the 
top political leadership seemed to raise questions as to why 
the French journalists had travelled to the high-risk area. 
The five remain in captivity to this day. They are believed 
to be alive, since there has been no claim to the contrary 
by their captors and occasional video recordings involving 
them have surfaced. But the negotiations that have been 

With print having a limited reach and TV being mostly concerned with entertainment, radio has become a primary source of news for most Afghans. (Photo: Courtesy AIJA)



8

Reporting in Times of War: Press Freedom in Afghanistan 2008-2011

conducted for their release, if any, remain opaque and there 
has been widespread criticism expressed over the manner in 
which the French and Afghan authorities have approached 
the matter.

In June 2009, a reporter with the New York Times, David 
Rohde, and his Afghan associate, Tahir Luddin, managed to 
escape from seven months of captivity after their abduction 
near the border regions with Pakistan. After the initial 
reports on their abduction, the media in Afghanistan and 
overseas had consciously chosen to maintain a policy of 
silence on the case, at the request of Rohde’s family and 
employers. This was believed to be in the best interests of 
securing their safe release. 

Rohde subsequently wrote a series of articles for his 
newspaper on his captivity. His case highlights a dilemma: 
how can the media which upholds the virtues of candour 
and transparency adopt a standard of secrecy and acquiesce 
in an information embargo in a matter involving one of its 
own? 

Two journalists embedded with coalition forces were 
killed within days of each other on either side of new 
year’s day 2010. Michelle Lang, a reporter with the Calgary 
Herald, was killed along with four Canadian soldiers on 29 
December 2009 in the southern province of Kandahar. She 

was travelling in a military convoy when a roadside bomb 
was detonated.

Rupert Hamer, defence correspondent of the Daily Mirror 
of London, was killed early in January 2010 in the south-
western province of Helmand, again by a roadside bomb that 
was detonated under a US military convoy in which he was 
travelling. His colleague, photographer Philip Coburn, was 
severely injured.

On 10 March 2009, Jawed Ahmad Yazmi, also known as 
Jojo, was shot dead by unknown gunmen who pulled up in 
a vehicle alongside his car as he was driving in the southern 
city of Kandahar. Jawed was well known internationally after 
being taken into custody by western coalition forces on  2 
September 2007, in Kandahar, on allegations of “improper” 
contact with Taliban forces. He was then working with 
Canadian TV (CTV). He was kept in military detention at 
the Bagram airbase near Kabul until August 2008 and then 
released unconditionally. The US military had at various 
points denied that Jawed’s arrest had anything to do with 
his journalistic work. However, Jawed’s family believed that 
US agencies had taken him into custody because he had, 
in a journalistic sense, been maintaining contacts with the 
Taliban and was carrying a Taliban-related video recording 
when he was detained.

Certain among Afghanistan’s print publications have established a niche in the market, though their long term viability remains uncertain. (Photo: Courtesy AIJA)



9

Reporting in Times of War: Press Freedom in Afghanistan 2008-2011

Following his release from the Bagram prison, Jawed 
resumed his work and was on assignment in Kandahar for 
Canadian media when he was killed.

The day after Jawed’s murder, Munir Ahmad Amil, a 
journalist in the news division of Emroze TV, was shot dead 
at an army checkpoint in Kabul.

Journalist Abdul Samad Rohani was found dead near the 
city of Lashkar Gah in Helmand province on 8 June 2008. 
He had disappeared the day before while travelling in his car 
to Lashkar Gah on assignment. His body bore three bullet 
wounds as well as marks of torture. Since 2006, Rohani had 
been working for the Pashto language service of the BBC, 
besides being a facilitator for the English language service. 
Government officials put the blame for his killing on the 
Taliban, but a spokesman for the Taliban in Helmand denied 
involvement.

A cross-section of opinion within Afghanistan believes 
that Rohani’s murder was engineered as an act of vendetta 
by the flourishing drug-smuggling networks in the country’s 
south. 

Managing the spin 
Afghan security authorities often resort to extreme  
methods to prevent any manner of portrayal of insurgent 
violence in the media. In August 2009, on the eve of the 
nation-wide presidential election, the National Security 
Council of Afghanistan sent out an advisory through  
the Foreign Ministry that media coverage of violence 
during elections would be prohibited. The directive was 

seen by journalists’ groups as an unwarranted intrusion 
into their autonomy and potentially a denial of the  
public’s right to know about all aspects of a situation  
that could endanger lives.  

The decision was reportedly taken by the council  
“in view of the need to ensure the wide participation of 
the Afghan people in upcoming presidential and provincial 
council elections, and prevent any election-related terrorist 
violence”. Several news organisations reported receiving 
telephone calls from the office of the President underlining 
the urgency of abiding by the censorship decree. Many of 
them found it illogical, since suppressing news about violent 
incidents was no way of containing the insurgent threat to 
disrupt the elections. Nor did they see any useful purpose 
served by denying the electorate the basic information 
needed to make an informed decision about whether and 
when to vote.

Violence peaked on election day in 2009, with the 
UN monitoring mission recording an unprecedented 300 
security incidents, the highest in 15 years. Yet the Afghan 
and global media by and large fell in line with the official 
diktat that election-related violence be kept off the menu. 
Afghan security forces briefly detained 12 journalists in two 
quarters of Kabul to enforce the gag order on the coverage 
of election violence. Videotapes recording the violence were 
confiscated.

On 25 August, showing much the same intolerance 
toward media coverage of serious security breaches, Afghan 
police brutally assaulted radio reporter Dawa Khan Meenapal 

Media growth has created a cadre of professionals who have largely been trained on the job, though a number of short-term training programmes have contributed to improving skills.  
(Photo: Courtesy AIJA)



10

Reporting in Times of War: Press Freedom in Afghanistan 2008-2011

at the site of a bomb attack in Kandahar city in which at 
least 40 people were killed and 65 wounded. Meenapal, a 
reporter for Radio Free Afghanistan, was recording accounts 
of witnesses to the attack when he was detained, his wrists 
bound and his recording equipment confiscated by police. 
He was assaulted with rifle butts and pushed around, 
ostensibly because he had not secured police permission 
before interviewing witnesses. Nine other journalists 
registered complaints with the AIJA that they were 
threatened by security personnel as they sought to cover 
the bombing. Meenapal was released within the day and his 
equipment returned, but the issue of media access to scenes 
of violence remained unsettled.

In March 2010, the Government decreed a ban on 
live coverage of insurgent violence. This followed a major 
Taliban attack in the heart of Kabul on 26 February, in which 
16 people were killed, mostly civilians and Indian nationals. 
Though there was supposedly a limited consultation with 
media organisations, journalists’ bodies as a rule tended to 
oppose the fresh restrictions.

Information Minister Raheen soon afterwards convened 
a meeting involving major media stakeholders to review the 
restrictions. A three-day consultation resulted in new norms 
being agreed under which:

•	 Broadcast of disturbing pictures of terrorist attacks 
and of their victims would be avoided.

•	 Images of security forces engaged in operations 
against terrorism would not be broadcast if there 
was a possibility of operational effectiveness being 
compromised.

•	 Utmost professional accuracy would be applied 
in covering news and events related to terrorist 
activities.

Arrests and legal cases against journalists
Senior Afghan journalist Hojatullah Mujadadi was arrested 
in September 2010 on charges of having unlawful links 
with insurgent groups in Kapisa province. A former  
reporter with Afghanistan’s state-owned broadcaster, 
Mujadadi had since set up Radio Kapisa and earned  
the ire of the provincial governor reportedly because of 
his critical commentary on local matters, including the 
abduction of the French news crew in 2009. The AIJA 
determined that prior to his arrest, Mujadadi had been 
summoned for interrogation several times by the ANSD 
and asked to reveal much information of professional 
consequence, including the sources he used for certain 
stories. Further investigation by the AIJA seemed to suggest 
that the arrest was ordered by the then governor of the 
province. Mojadadi was acquitted of all charges after a  
two-day trial in January 2011 and released after spending 
four months in prison.

Asadullah Vahidi, the chief editor of daily Sarnewesh, 
was arrested on 9 January in Kabul, following a complaint 
from Rangin Dadafar Spanta, the President’s national 
security advisor. The arrest was ordered by Afghanistan’s 
Attorney-General who claimed that it had been approved 

by the country’s Commission for Media Complaints. This 
body, required to be set up under the country’s media law, 
has a rather ambiguous status today and is far from being 
fully operational,. Information Minister Raheen however 
denied that the commission had anything to do with the 
arrest, which came shortly after Vahidi’s paper published a 
news item describing the creation of an armed group by the 
brother of the national security adviser. Vahidi was freed 
after 28 hours in detention.

In 2008, two journalists were sentenced to extended 
prison terms for supposed transgressions against religious 
sensibilities. Syed Parvez Khambaksh, a young student 
and journalist from the northern province of Balkh, was 
sentenced to death in January 2008. His sentence was then 
commuted to 20 years’ imprisonment in October 2008. 
Similarly, Ahmad Ghous Zelmay, arrested in November 2007 
on charges of publishing an unauthorised Dari translation  
of the Islamic scripture, was sentenced to 20 years’ 
imprisonment in September 2008. Qari Mushtaq, the 
religious scholar who certified the translation as authentic, 
also was sentenced to a like term.

Khambaksh was the first to be released and flown to 
safety in an undisclosed foreign country. The decision 
to pardon him was made by Karzai at a date yet to be 
determined. Significantly, it came to light only after the 
presidential election of August 2009 had been concluded 
and Khambaksh had left the country. This was an index of 
the political sensitivities involved.

Khambaksh benefited, though very belatedly and after 
much personal trauma, from the international attention 
his case attracted. Such was not the case with Zelmay and 
Mushtaq. Zelmay may have been additionally disadvantaged 
by the fact that he was spokesman for the office of the 
Attorney-General before beginning his freelance writing and 
publishing venture. In this capacity, he may have become 
a victim of the tense political confrontation that took place 
between Karzai and the incumbent Attorney-General in 
2007. Coinciding with the Afghan new year (Navroz) on 
20 March 2010 though, Zelmay and Mushtaq were ordered 
released by Karzai in exercise of his presidential right to 
grant pardon.

Conclusion
Journalism in Afghanistan has made rapid strides over the 
last decade, compressing into a short period a learning 
experience that other countries with much more congenial 
legal and political environments, took much longer over. 
There is the threat that the continuing culture of violence 
in the country could undermine  the gains registered so far, 
as also the problem that media sustainability in a country 
dependent on donor assistance is always a gamble. The 
IFJ, in association with all its partners in Afghanistan, 
believes there is a need for the donor community to remain 
committed to Afghanistan long term and to pay special 
assistance to the imperative of developing a free media for 
the country.



11

Reporting in Times of War: Press Freedom in Afghanistan 2008-2011

Media Workers Killed
2008:
7 June: Abdul Samad Rohani, a journalist working for the 
Pashtu service of the British Broadcasting Corporation (BBC) 
disappeared after his vehicle was stopped by armed men 
in the suburbs of Lashkar Gah in the southern Helmand 
province. He was found dead the following day. 

2009:
10 March: Jawed Ahmad Yazmi, a local reporter for anadian 
TV, was shot dead in Kandahar. Ahmad was released less 
than six months before by the U.S. forces after an 11-month 
detention in their Bagram military air base for alleged 
connections with terrorist groups. 

11 March: Munir Ahmad Amil, a journalist working for the 
new division of Emroze TV was killed in a shooting at an 
army checkpoint in Kabul. 

9 September: Sultan Munadi a local journalist on 
assignment with New York Times reporter Stephen Farrell, 
was killed by British commandos who attempted to rescue 
the two men from abduction by suspected insurgents in 
Kunduz province in the north.

30 December: Michelle Lang, 34, an award-winning 
reporter for the Calgary Herald in Canada, was killed by an 
improvised explosive device while travelling with Canadian 
soldiers in an armoured vehicle 4km south of Kandahar. 
Four soldiers also died in the blast.

2010:
9 January: Rupert Hamer, defence correspondent for 
the Sunday Mirror in the UK, was killed when a vehicle he 
was travelling in with photographer Philip Cobern, 43, 
accompanying a US Marine patrol, hit a makeshift bomb  
in Nava. A US Marine and an Afghan soldier were also killed.

18 June: Sgt James P. Hunter, 25, a journalist with the US 
Army, was killed when a patrol was hit by an improvised 
explosive device in Kandahar. Hunter was the first US Army 
journalist killed in the Afghan conflict.

5 September: Sayed Hamid Noori, 45, a former anchor 
with Radio Television Afghanistan, was found dead with 
multiple stab wounds. He had left his home late at night 
after receiving a phone call. The caller’s identity is unknown.

Physical Harm, Threats and Intimidation
2008:

7 May: Fayzi Zadran, a news presenter with the state-
controlled Radio Television Afghanistan (RTA), comes under 
pressure after appearing on a discussion programme in the 

privately owned channel Tolo TV. Zadran was sharply critical 
of the functioning of the state broadcaster and questioned 
the Government’s commitment to free speech. He was 
shortly afterwards forced to resign.

15 May: Niloufar Habibi, a presenter on the local public 
television station Herat TV was stabbed in her home in 
Herat. She continued to receive death threats after leaving 
hospital and was forced to change residence several times.

12 June: Jameela Rishteen Qadiry, a reporter for Radio 
Free Europe-Radio Liberty (RFERL) in the western city of 
Herat reportedly received death threats via two anonymous 
phone calls. Qadiry had worked for the radio channel in the 
southern provinces of Kandahar and Helmand, which the 
Taliban insurgency has been strong.

18 June: The Afghan Independent Journalists’ Association 
receives reports from five journalists about virtually 
simultaneous death threats. The journalists concerned were 
Aziz Ahmad Shafi of the BBC, Sebghatullah Zahid of Salaam 
Watandar community radio, and three reporters for Radio 
Free Europe-Radio Liberty: Daud Wafa in Jalalabad, Rishteen 
Qadiry in Herat, and Amir Basheer in Khost.

18 September: Rona Shirzai, the owner and chief editor 
of Radio Quyash based in  Faryab province was threatened 
with the station’s closure by the provincial governor. Shirzai 
was also ordered to reinstate two employees dismissed for 
professional misconduct and the promotion of political 
agendas inconsistent with independent and ethical 
journalism.

30 November: Hamid Saljoqi, reporter of the daily Ittefaq-
e-Islam, was beaten by police personnel in Herat city when 
he was entering the provincial governor’s official residence 
for coverage of a public event. Despite presenting his press 
credentials, Saljoqi was attacked both here and later the 
same day, outside the premises of the Iranian consulate in 
Herat.
 
2009:
18 January: Khan Wali Salarzai from Pahjwok independent 
news agency and Radio Television Afghanistan, Abdul 
Ghani, also from Radio Television Afghanistan and Sayed 
Abdulullah Nezami from Al-Jazeera TV were threatened by 
provincial governor Fazalullah Wahidi at a press conference. 
The governor threatened to destroy their professional 
equipment.

24 January: Galia Rana Nooristani, a reporter with the 
Pashto language Sada-e-Azadi TV and Radio, was threatened 
and physically restrained from approaching the site of a 
bomb explosion in Kabul city. Cameraman Yousuf Mansouri 

Major Incidents of Media Rights Violations



12

Reporting in Times of War: Press Freedom in Afghanistan 2008-2011

was physicaly assaulted by personnel of a private security 
contractor.

30 July: Ariana TV reporter Fawad Ahmadi, Reuters 
reporter Jalil Ahmad Rezai, Saba TV reporter Sayed 
Abdullah, Tolo TV reporter Reza Shir Mohammad and 
Sharaf-u-din Stanekzai from Radio Free Europe/Radio 
Liberty were attacked by police and their equipment 
confiscated as they reported on a public demonstration. 
Stanekzai was also briefly detained.

25 August: Radio Free Afghanistan reporter Dawa Khan 
Meenapal was assaulted by police at the site of a bomb attack 
in Kandahar, where 40 people were killed and 65 wounded. 
His wrists were bound and his recording equipment 
confiscated by police, ostensibly because he had not secured 
their permission before interviewing witnesses.

3 October: Tamadon TV journalist and cameraman 
Mahmood Fayez was assaulted by police in Kabul while 
filming for a TV program.

5 October: Wakht News Agency (WNA) cameraman 
Mohammad Naeem was brutally assaulted by Kabul police 
while documenting the murder of a businessman and two 
security personnel by unidentified gunmen wearing military 
uniforms.

2 December: Nasir Ahmad Ahmadizada, a reporter with 
Sepher Television, and his cameraman Safiullah were 
assaulted by members of the Islamic Revolution Movement 
party in Kabul while preparing an economics report. Their 
equipment was damaged and broken and they were warned 
not to air the report.

8 December: Tahir Safi, a reporter with Shamshad TV, and 
Fahim Zerak, a reporter with Tolo TV, were assaulted by 
national military forces, after reporting on how the same 
soldiers opened fire on a peaceful public demonstration.

16 December: Nasto Naderi, a journalist with Noorin TV, 
was badly beaten by members of a government security 
force, who broke into the studio where he worked, destroyed 
his computers and equipment, and detained him for several 
hours.

2010
27 June: Reporter with Al-Jazeera TV, Taj Gul, was wounded 
in the crossfire between Afghan soldiers and insurgents in 
the southern Ghazni province. Gul was treated in hospital.

29 June: Veteran South Asia reporter with The New York 
Times, Wall Street Journal and National Geographic,  
Jere Van Dyk received 40 or 50 threatening phone calls  
and emails from people connected with the Taliban.  
Van Dyk is now in New York but was held captive by the 
Taliban for 45 days in 2009.

29 June: Reporter Michael Parkin and cameraman Blair 
Martin from ONE News in New Zealand came under fire 
while filming a bomb-clearing mission near Khost town.  
No one was injured.

6 September: Japanese freelance journalist Kosuke 
Tsuneoka, 40, was released from kidnappers after being held 
since April 1. Tsuneoka used Twitter to post his whereabouts 
to his followers. His kidnappers were from factions in 
Kunduz and Takhar provinces who posed as Taliban to extort 
the Japanese government. The group’s commander was close 
to the Afghan government. 

24 October: Award winning war photographer with the 
New York Times João Silva was severely wounded after 
stepping on a mine in southern Afghanistan. He was 
embedded with the US Army near the town of Arghandab. 
Silva lost his legs and suffered internal injuries and is 
recovering in Washington.

2011
18 January: A masked attacker sprayed founder of 
Bost-e-Bastan Razaq Mamoon in the face with acid as he 
was walking home in Kabul. He was hospitalised with 
serious burn injuries to his face, though his vision was 
unimpaired. Mamoon had just days before the attack, 
written a controversial book on Iran’s role in destabilising 
Afghanistan. Mamoon blamed Iran for the attack and said 
his publisher was threatened by officials of the Iranian 
Embassy.

31 January: Radio Payam in the northern Afghanistan 
province of Baghlan was attacked by seven unidentified 
men. Equipment worth USD 30,000 was stolen and some 
facilities were damaged. The station is located a mere 500m 
from a police checkpoint.

11 February: British freelance photographer Giles 
Duley suffered serious injuries in a roadside blast while 
accompanying US troops in southern Afghanistan.  
He underwent a triple amputation at the UN hospital  
in Kandahar.

Abduction and Detention
2008:

28 July: Mohammed Nasir Fayaz, host of Haqeeqat  
(The Truth) program on the privately-owned Ariana TV,  
was detained for two days by members of the  
Afghan National Security Directorate (ANSD) at the 
government’s behest. He was also allegedly beaten  
at the time of his arrest. 

12 October: Translator Shokoor Feroz, and his brother 
Qaem were held in custody for six weeks after going to 
the police station to report the kidnapping of Canadian 
journalist Mellissa Fung. Fung is a correspondent with 



13

Reporting in Times of War: Press Freedom in Afghanistan 2008-2011

the Canadian Broadcasting Corporation (CBC), who was 
travelling with Shokoor Feroz and his brother, who was 
serving as their driver. Fung was freed from her abduction  
28 days later, while the two brothers remained in custody for 
six weeks. 

26 November: Dawa Khan Menapal, of Radio Free Europe/
Radio Liberty, and Aziz Popal, who worked for a television 
station in Kandahar, were kidnapped by the Taliban and 
released unharmed three days later. 

2009:
13 January: Nazari Paryani, Editor of the daily Payman, was 
detained in Kabul over an allegedly blasphemous article that 
was published by mistake. Paryani was freed provisionally 
after eight days in detention but continues to face possible 
prosecution. 

15 February: An appeal against the 20-year conviction 
of former journalist and spokesman for Afghanistan’s 
Attorney-General Ghous Zelmay was rejected by a Kabul 
Appeals Court. Zelmay was charged in November 2007 for 
wrongly interpreting religious scripture. He was sentenced in 
September 2008.

March 8: An appeal by Sayed Parvez Kambakhsh against 
his 20 year jail sentence on blasphemy charges was formally 
rejected by an appeals court without informing either 
the defendant or his lawyer. Kambakhsh was originally 
sentenced to death in January 2008. An appeals court in 
October 2008 upheld the conviction but commuted his 
sentence.

March 23: The chief editor of the private TV channel 
Emroze Fahim Kohdamani was arrested following allegations 
that the content of an Emroze broadcast expressed  
anti-Islamic sentiments offensive to some  
Shiite clerics.

March 23: Ariana TV reporter Ajmal Alamzai was arrested 
without explanation by security officials while on the way 
to Bakhater University in Kabul. He was released later that 
evening after interrogation by the National Directorate of 
Security.

March 28: Syed Dawood Yaqubi, a well-known satirist 
who edits the Aaine-e-Roz weekly, was taken from his home 
in Kabul by the ANSD and questioned about an article 
he had published questioning the Iranian government’s 
commitment to  free speech rights.

2 June: Noorajan Bahir, a reporter for the independent 
Killid Media Group, was arrested with his two brothers, and 
held for two days without charge by US-led coalition forces, 
who broke and destroyed several of the men’s belongings 
at their home, and confiscated about USD 2000. They were 
released on 4 June.

14 June: Al Jazeera English senior producer Qais Azimy 
and Al Jazeera Arabic senior producer Hamedullah Shah 
were detained by Afghan intelligence officers two days 
after Al Jazeera broadcast a report by Azimy containing 
controversial footage of a Taliban leader in Kunduz 
province. Both journalists were released unconditionally  
on 17 June.

12 November: Paal Refsdal, a 46-year-old veteran 
Norwegian war correspondent, and his Afghan translator 
were released after almost a week in captivity in eastern 
Afghanistan. The two men were abducted in a Taliban-
controlled area near the Pakistan border on November 6, 
while filming a documentary for a Norwegian film company. 
The captors demanded the release of 12 Taliban prisoners 
and the withdrawal of Norwegian troops from Afghanistan. 
The Norwegian Foreign Ministry reportedly negotiated their 
release by other means.

31 December: Two French journalists working for the 
French Channel 3 were kidnapped along with three local 
journalists working with them, reportedly by militants in 
the Tagab district of Kapisa province. A Taliban spokesman 
claimed no responsibility, and no demands have been made. 
On 2 January 2010 a senior executive with France Television 
travelled to Afghanistan to investigate, and reported that 
the men were in good health. As of the date of publication, 
the men are yet to be released and no new information 
regarding their status has emerged.

2010
24 February: Shafiqullah Shadab editor of Kunnar 
Magazine and an Afghan Independent Journalists’ 
Association (AIJA) official, was arrested by Pakistan officials 
in Pakistan’s Khyber-Pakhtunkhwa province for unexplained 
reasons, and transferred to an unknown location.  
The AIJA called on Pakistan to ensure his unconditional 
release, and to provide a full explanation.

8 April: A video was released of TV France 3 journalists 
Hervé Ghesquière and Stéphane Taponier. They said they 
would be executed along with their translator Mohammed 
Reza and pleaded for the French government’s help. On 
September 24, French forces spoke to the two journalists on 
the telephone. The journalists were abducted on December 
29, 2009 and remain captive.

18 September: Station manager of Radio-Television 
Afghanistan Hojatullah Mujadadi was arrested by 
Afghanistan National Security Directorate agents in the 
Kapisa valley while covering the Wolesi Jirga election. 

20 September: Al-Jazeera correspondent Rahmatullah 
Naikzad was attacked by foreign troops in Ghazni, southern 
Afghanistan and arrested. Naikzad’s family said the 
foreign troops ransacked their house and robbed them. 
The International Security Assistance Force (ISAF) accused 



14

Reporting in Times of War: Press Freedom in Afghanistan 2008-2011

Naikzad of being a Taliban propaganda expert. Naikzad was 
released on September 24.

22 September: Mohammad Nadir, a cameraman and 
correspondent for Al-Jazeera in Kandahar was arrested by 
ISAF. The force trashed his home and stole jewellery. He 
was accused of filming attacks by armed opponents of the 
government on parliamentary election day. Nadir was 
released on September 24.

6 October: Three family members of Abdul Majid Arif, a 
journalist with Al-Jazeera, were released by NATO soldiers. 
Arif’s three brothers and nephew were arrested after soldiers 
raided the family’s home in the Khost province.  
Arif’s brother and the village imam remained  
in custody.

11 December: Ghaith Abdul-Ahad, a correspondent for 
the UK Guardian, was kidnapped with his Afghan assistant 
and cameraman in the Pech Valley in Kunar Province near 
the Pakistan border. The newspaper immediately enacted its 

emergency procedures and the men were released on  
15 December. It is not known if the kidnappers were linked 
to any particular group though the region is a recognised 
Taliban stronghold.

2011
10 January: Chief editor of Sarnawisht Daily Asadullah 
Wahidi was released after being held for 30 hours in the 
Attorney General’s detention cell in Kabul. Wahidi believed 
he was arrested because of an article he published about a 
former member of the Wolesi Jirga, the Afghan lower house 
of Parliament.

20 February: Reporters Syed Abdullah Nezami of the 
Al Jazeera Arabic news channel and Sadullah Sahil and 
Zabihullah of the Afghan TV News Service, were detained 
by US-led NATO forces in Kunar province. NATO claimed 
they were not carrying media credentials. The reporters were 
investigating a recent NATO air strike that allegedly killed  
50 civilians. All three reporters had their identity cards at the 
time. They were released on February 22.



The IFJ is a non-governmental, non-profit organisation that promotes coordinated international action to defend press freedom and social  
justice through the development of strong, free and independent trade unions of journalists. IFJ Asia-Pacific coordinates IFJ activities in the  
Asia-Pacific region. The IFJ works closely with the United Nations, particularly UNESCO, the United Nations OHCHR, WIPO and the ILO,  

the International Committee of the Red Cross, the European Union, the Council for Europe and with a range of international trade union and 
freedom of expression organisations. The IFJ mandate covers both professional and industrial interests of journalists.

Visit asiapacific.ifj.org or www.ifj.org for more information.


