
Situation Report: 

Maldives 

December 2017

International Federation of Journalists

Asia Pacific

2017



Situation Report: Madives 

The waves of restrictions on freedom of expression and press freedom continue in 

the Maldives as its attempts to muzzle critical voices go unabated. These attempts 

were the reasons behind the statement by UN High Commissioner for Human 

Rights Zeid Ra’ad al-Hussain who said the Maldivian government was “increasingly 

cracking down on critical views” in September 12 dur-ing the meeting of the UN 

Human Rights Council. 

The state’s attempts to restrict  press freedom are resulting in fear among the media 

and jour-nalists at a scale that critical news are difficult to publish in media operated 

from within the Mal-dives. Self-censorship – especially in issues critical to the 

government and anything relating to the opposition – is increasingly apparent in 

media content. 

The decisions of the state-controlled Maldives Broadcasting Commission (MBC) 

indicate to-wards censorship and legal harassment on media. The MBC has 

imposed hefty fines on opposi-tion-aligned Raajje TV thrice – each time immediately 

after the station paid the earlier fine. Raajje TV receives third defamation fine on 

October 8 when the MBC fined it MVR500,000 (USD 32,425) for airing comments 

made by MP Mohamed Musthafa on Raajje TV on July 28, calling them a “threat to 

national security”. MP Mohamed Musthafa was not fined for defama-tion. It should 

be noted that the television has also been fined for airing a  slogan chanted during 

an opposition rally in a live coverage. 

The fines were imposed under the controversial Anti-Defamation and Freedom of 

Expression Act 2016 that was heavily criticized by local and international 

organizations as being restrictive and contrary to international standards. The MBC 

also slapped a fine of MVR 200,000 (USD12,970) on state-owned Public Service 

Media over defamatory remarks made by a ruling party lawmaker at a televised 

press conference. 



Situation Report: Madives 

The MBC has also fined the Medianet – the country’s main cable television service 

provider MVR 500,000 (USD32,425) on June 17 for rebroadcasting an Al Jazeera 

corruption exposé in September. The ‘Stealing Paradise’ documentary, which 

exposed systemic corruption, abuse of power and criminal activity at the highest 

level of government, was deemed to pose a threat to national security and the 

Maldives government blacked out the documentary in the Maldives. After Al Jazeera 

announced the release of the documentary, the ministers and ruling party law- 

makers threatened to take action against all of the film’s Maldivian contributors. The 

government also launched a media offensive against the documentary, even before 

it aired, accusing Al Jazeera of a conspiracy to topple the government as well as 

economic sabotage. A prominent editor appearing in the documentary – Zaheena 

Rasheed of the Maldives Independent, left the country because of the threat and 

still lives in exile. 

The Maldives’ Majlis (Parliament) has been a bitter ground for dispute among ruling 

and opposi-tion lawmakers with ugly scenes such as eviction of lawmakers, 

presence of high number of security personal and scenes of fist-fights between the 

lawmakers. However, the MBC denied the Maldivian peoples their rights to know 

what’s happening in their parliament by warning TV sta-tions against broadcasting 

footage live-streamed on social media by MPs who are inside the parliament 

chamber saying such videos contained “obscene language and content contrary to 

standards of public decency”. It advised broadcasters to “ensure that scenes like 

this are broad-casted in line with the Broadcasting Act, regulations under the Act, 

the Broadcasting Code of Practice, and the Anti-Defamation and Freedom of 

Expression Act”. Legal action will be taken against those who violate broadcasting 

laws, the commission warned. 

Journalists in the Maldives are questioned over news content, and legally harassed 

over their mere presence at programs organised by opposition political parties. V 

news senior editor Ah-med Rifau was summoned for questioning at the police

headquarters over a headline about the arrest of a senior opposition figure in June. 

The police contended that the headline, ‘Adam Azim arrested on charges of trying to 

topple the government,’ misrepresented the content of the arrest warrant. Azim was 

accused of speaking in a manner that encouraged the illegal overthrow of the 

government and of undermining public trust and inciting hatred toward the judiciary. 

2



Situation Report: Madives 

Further media restrictions are likely to be imposed as the government-sponsored bill 

for the ‘Maldives Media Commission’ was tabled in the Parliament. Proposed by 

ruling party lawmaker Jafar Dawood for the creation of a new media regulatory body 

after dissolving the broadcasting commission and media council, the proposed 

regulator can impose hefty fines and temporarily shut down newspapers and TV 

stations. After investigating breaches of a new code of ethics, the Maldives Media 

Commission can order print and online outlets to make corrections, issue warnings, 

and impose fines of up to MVR100,000 (USD6,485) for repeated violations. If 

written or broadcast content is deemed to pose a danger to Islam, national security, 

public order or public health, the Commission can ask the police to stop publication 

or broadcast. The Commis-sion can also seek court judgments to cancel the 

registration or broadcasting license of news-papers and TV stations. 

International non-profit Transparency International Maldives condemned the 

government for proposing a bill that would merge two existing media watchdogs and 

“expand its sphere of state control on print and social media as well”. 

In May, the Maldivian police issued summons on Twitter to three liberal bloggers - 

Dr Azra Naseem, Muzaffar ‘Muju’ Naeem, and Hani Amir  - living abroad to present 

themselves for prosecution over unspecified charges. The police said they would 

ask the Prosecutor General’s office to press charges and try them in absentia if they 

refused. All three bloggers are known for their secular views and critical writing on 

Maldivian society and politics. 

A positive development is the arrest and trial of seven suspects in the case of the 

murder of blogger Yameen Rasheed. The Criminal Court began the trial but it is 

closed to the public and the press, something Rasheed’s family has expressed 

concerns about. Six of the seven suspects – Ismail Haisham Rasheed, Ahmed 

Zihan Ismail, Ismail Rasheed, Mohamed Dhifran, Hassan Shifaz, and Hussain Ziyad 

– were charged with felony murder and remain in state custody. The offence carries 

the death penalty. 



Situation Report: Madives 

The brutal killing of blogger Yameen Rasheed in the early hours of April 23 was a 

result of long brewing intolerance against free thinkers in the Maldives. The 29-year- 

old blogger was found with multiple stab wounds on his body at the stairwell of his 

residence and died soon afterward as the country woke up to a shocking news. 

Rasheed was a bold voice against injustice, autocracy and extremism. He ran the 

popular ‘The Daily Panic’ blog, and had received multiple death threats over the 

past few years, which he duly reported to the police. He complained on social media 

about police inaction and tweeted that he wasn’t ‘particularly afraid of death, but 

dying at the hands of lunatics isn’t the preferred death’. Rasheed was also a close 

friend of journalist Ahmed Rilwan, who disappeared in August 2014, and has been 

the leading voice in #FindMo-yameehaa, a campaign demanding justice for Rilwan, 

whose whereabouts remain unknown. The murder of Rasheed is a serious setback 

to freedom of expression in the Maldives, which has already seen waves of 

restrictions under President Abdulla Yameen. 

Waves of Restrictions 

Media freedom in the Maldives was on a downward slide in 2016 as the state 

continued to deal with media with an iron fist, introducing restrictive media 

regulations and harassing journalists of the opposition-aligned media. In this state of 

political turmoil, President Abdulla Yameen is ac-cused of furthering his mission to 

tighten his grip on power, and not hesitating to use undemo-cratic measures to 

subdue opposition voices. In such a scenario, the media in the Maldives are under 

great pressure. It is a situation where critical voices are often absent, and self- 

censorship is high. 

4



Situation Report: Madives 

The state-owned Public Service Media runs two TV channels and three radio 

stations. There is just one print newspaper, Mihaaru, a new daily run on the strength 

of journalists mostly drawn from the country’s oldest newspaper Haveeru, which 

was closed down by court orders due to ownership issues in March, 2016.  

The constitution of the Maldives guarantees freedom of expression provided it is 

exercised in a manner “not contrary to any tenet of Islam.” This clause leaves room 

for interpretation, leading to restraint and censorship by journalists and avoidance of 

critical reporting on religious issues. Maldives is ranked 112th out of 180 countries 

in Reporters Without Borders’ (RSF) World Press Freedom Index, after falling 60 

places since 2010. 

Serious Setbacks 
The Maldivian Parliament on August 9, 2016 passed the Anti-Defamation and 

Freedom of Ex-pression Act with 47 Members of Parliament voting in favour and 31 

voting against. The Act was presented to Parliament despite widespread criticism at 

the national and international level for its restrictive provisions. The law criminalises 

defamatory speech, remarks, writings and actions and empowers the state authority 

to shut down media for its ‘defamatory’ content. The law in-cludes a fine between 

MVR 25,000 (USD 1,621) to MVR 2 million (USD 130,000) or up to six months of 

imprisonment for slander, remarks or content that threatens national security or 

breaches social norms.  

Individual journalists found guilty face fines between MVR 50,000 (USD 3,242) and 

MVR 150,000 (USD 9,727), a decision can only be appealed once the fine has been 

paid.  In addition, journalists could be forced to reveal sources of information, which 

contradicts Article 28 of the Maldives Constitution.  The USA, UK, EU, Germany,

Norway and the Netherlands issued a joint statement prior to the vote on the 

legislation, saying that it was a “serious setback for freedom of speech in the 

Maldives” that would allow severe penalties to be imposed on those who exercise 

their democratic rights and freedoms. 

The bill was proposed in March 2016, and was widely criticised by  media workers 

in the Mal-dives. Large protests were held outside the Parliament and journalists 

were arrested. The Mal-divian media community also launched a campaign against 

the bill, #27geDhifaauga (translated: “in defence of 27”) in reference to the 

constitutional article guaranteeing freedom of expression. The passing of the 

legislation is a major setback for the Maldives, which voted in November 2009 to 

decriminalise defamation under former President Mohammad Nasheed. 

5



Situation Report: Madives 

In the first punitive action under the Act, the regulatory body, the Maldives 

Broadcasting Com-mission (MBC), slapped an MVR 200,000 (USD 13,000) fine on 

the opposition-aligned Raajje TV and a fine of MVR 50,000 (USD 3,200) on 

journalist Aala Ibrahim on March 7, 2017. The TV channel was fined on a complaint 

by a social worker who claimed a rape victim’s family had ac-cused her on Raajje 

TV of trying to cover up the rape and influence the police investigation. The TV was 

found guilty for naming the social worker in three news bulletins on November 19 

with-out contacting her, which the MBC said “adversely affected” the social worker 

and her family. Raajje TV raised the money through a fundraising drive and paid the 

amount on April 6, 2017. 

On the same day, the MBC slapped an MVR 1 million (USD 64,850) fine on Raajje 

TV for airing a speech at an opposition rally in October 2016 that was deemed 

defamatory towards the Pres-ident. The MBC said it concluded after an inquiry that 

the content “openly created doubts in the hearts of the people about the legal duties 

or responsibilities of the ruler of the Maldives and damaged his honor and dignity”. If 

the fine is not paid within 30 days, the commission can sus-pend or cancel Raajje 

TV’s broadcasting license. The fine must also be paid in full before the regulator’s 

decision can be appealed in court. 

The fear instilled by the Act is so high in the Maldives that media and journalists are 

forced to self-censor. Some of the media have decided to close down instead of 

facing the wrath of the Act. Dhi TV, the Maldives’ first private TV station, shut down 

at midnight on August 10, after giv-ing a short notice to the staff. DhiFM, a radio 

station affiliated with the TV station, DhiFM Plus, and the Dhivehi Online website 

were also shut down. However, the company continued opera-tion of two music 

channels on radio. A memo on the shutdown stated that the channels could not be 

run in a sustainable manner under the current circumstances. 



Situation Report: Madives 

Closure and Clampdown 
In June, 2016, critical news website Channel News Maldives was forced to close 

after it ex-posed the first lady’s misuse of state resources. Directors of Channel 

News Maldives annulled its parent company at an emergency meeting citing 

political pressure by the government and took down the website. 

The website had exposed how an NGO linked to the First Lady Fathimath Ibrahim 

was distrib-uting dates donated by the king of Saudi Arabia. It also claimed that 

Fathimath had been given a share of government’s quota allocations for the Hajj, 

the pilgrimage to Mecca. CNM also pub-lished a letter sent to the finance ministry 

by the Islamic minister asking it to give half of the grant donated by Abu Dhabi to 

Fathimath’s NGO, the Sadagat Foundation. 

The website’s editor-in-chief, Ismail Rasheed, who also held 49 percent of the 

company shares, claimed that the site was forced to close down. This was, he said, 

“because of influential gov-ernment officials, who have been trying to erase this 

paper’s existence when their first attempt at making us sing their praises failed.” 

Established in 2011, the news site had a reputation for being critical of the 

government. 

Earlier in the year on April 12, 2016, the Supreme Court upheld the August 2015 

High Court de-cision splitting the ownership of Haveeru, the country’s oldest 

independent daily. Widely per-ceived as politically motivated, the decision forced the 

newspaper to stop printing and close down its website. 

Another critical news outlet, AdduLive, was banned by the Maldives government on 

April 26, 2016. Home Minister Umar Naseer ordered the telecoms regulator to block 

access to regional news website because it was unregistered. Maldivian law does 

not require registration of online news sites. AdduLive claimed that the block was 

prompted by an April 19 article linking First La-dy to corruption on which an 

unnamed individual filed a complaint over the article with the print and media 

regulator, the Maldives Media Council (MNC). The MNC forwarded the complaint to 

the Home Ministry, as it did not have the mandate to look into complaints relating to 

unregistered news sites. Many other media houses have scaled down operations 

and are not covering critical news due to fear of reprisal. One of the fallouts of the 

closures is that several journalists have lost their jobs. 

7



Situation Report: Madives 

Critical journalists harassed 
Harassment and intimidation of journalists has had a direct impact on the freedom 

of the press. Two journalists, Hussain Fiyaz Moosa, the chief operating officer of 

Raajje TV, and Ahmed Azif, an assistant editor of Sun Online, were arrested on July 

27, 2015, while reporting the attempt by the opposition to perform prayers inside an 

Islamic centre in Malé. They were later released after being held at the police 

headquarters for about four hours. Fiyaz said he was accused of planning a political 

activity and of taking photographs inside the mosque. Azif was accused of 

obstructing police duty. 

Azif was lucky to escape without a lawsuit as two journalists of Raajje TV were 

found guilty and fined MVR 28,800 (USD 1,868) on January 24, 2017, by the 

criminal court for ‘obstructing the police on duty’.  Journalists Mohamed Wisam, 21, 

and Leevaan Ali Nasir, 20, were covering a bomb scare in November, 2015 when 

they were arrested. Wisam and Nasir became the first journalists to be sentenced in 

the Maldives in more than a decade. Wisam, who was accused of obstructing police 

during an anti-government protest in 2015, was acquitted on March 28, 2017 

because of insufficient evidence. 

Some journalists of Raajje TV and the Maldives Independent received death threats 

for the pro-posed coverage of the development plan of the atoll. Faafu Atoll was in 

the headlines as the visiting Saudi King was expected to sign a controversial USD 

10 billion deal to develop the atoll. Even before the Raajje TV team reached 

Nilandhoo, Faafu Atoll, the station started receiving phone calls threatening to kill 

the journalists. 

The police took journalists Hassan Mohamed and Hassan Moosa of the Maldives 

Independent into “protective custody” in Faafu Atoll after ruling party supporters 

threatened them with assault after surrounding the guesthouse they were staying at 

and demanding that they get off the is-land. The police rescued them from the 

guesthouse but instead of acting to protect them from intimidation, took away their 

phones and later combed through their notes and photographs.  

They were accused of “spreading hatred” on the island. They were held overnight 

and not al-lowed to make any phone calls. The police also arrested citizens who 

tweeted against the deal and confiscated their phones. 

8



Situation Report: Madives 

Foreign journalists screen 

Elwira Magdalena Szczecian, a Polish freelance photographer, and her husband 

Santarosa Francesco, an Italian businessman, were arrested while taking 

photographs at an opposition rally in Malé in July 28, 2016, on charges of ‘practising 

journalism’ on a tourist visa, and were deported, despite the Criminal Court ordering 

their release. 

The Department of Immigration in January, 2017, set new rules requiring 

background checks on foreign journalists and photographers visiting the Maldives. 

Under the new rules, foreign journal-ists and photographers arriving in country are 

required to undergo a vetting process in addition to applying for a business visa, 

which requires a Maldivian sponsor. They must provide details of their work and 

travel histories and education. Ahead of arrival, journalists must also submit bank 

statements dating back six months, a three-month medical report, and a one-year 

police report to show they have no criminal record. 

Interestingly, in March, 2017, three foreign journalists who arrived in the Maldives 

on an invitation from the government were threatened with deportation for seeking 

to enter the country without undergoing the mandatory vetting process. A deputy 

editor from Climate Home, a writer from The New Scientist and a freelancer from 

The Guardian were held at the airport for three hours after immigration officials 

learned that they were journalists. 

The Immigration rules were announced after the Maldives saw growing media 

coverage in the international press about the political crisis and news about the 

president. Al Jazeera broadcast the documentary Stealing Paradise on September 

7, 2016, claiming that the Maldivian govern-ment "controls all the levers of state", 

often using its power for nefarious purposes. 

7



Situation Report: Madives 

A member of the ruling party also threatened to use the controversial defamation 

laws against anyone involved in producing or broadcasting what the party says are 

false allegations of cor-ruption in an Al Jazeera documentary. Producer Will Jordan, 

was attacked for being a non-Muslim and also received death threats. A tweet he 

received on August 3 read: “U will die soon. We have hired some gunmens to shot 

u. & we r not afraid of f******* anyone or any country. See the bullet”, followed by a 

gun emoji. 

Police raided the offices of the Maldives Independent just hours after airing of the 

documentary. They presented a search warrant, alleging a conspiracy by the news 

outlet ‘to overthrow the elected government, getting external help to overthrow the 

elected government, trying to create hatred between the public and the state 

institutions, and planning to create discord and unrest in Malé. Zaheena Rasheed, 

the editor of the Maldives Independent, who was interviewed in the documentary left 

the country before its broadcast fearing the backlash and has not yet returned. 

No trace of Rilwan 
Al Jazeera’s documentary also accused President Abdulla Yameen of instructing 

the home af-fairs minister to “not to be overwhelmed” by the case of Abdulla Ahmed 

Rilwan. The Maldives Independent journalist went missing on August 8, 2014.

Rilwan,28, was last seen boarding a ferry travelling to Hulhumale Island from the 

capital Malé. The evidence indicates that Rilwan was abducted out the front of his 

apartment, as neighbours heard screams before a man was forced into a car. Police 

recovered a knife at the scene. Rilwan’s family also received phone calls warning 

them to call off search efforts. The Maldives police have failed to unearth any clue 

regarding the abduction or his whereabouts and took more than a year to ascertain 

that it was an abduction. Five suspects were arrested in September that year, but 

were released by the courts weeks later. No one has been prosecuted to date over 

the disappearance. 

The government on May 10, 2016, denied involvement in the disappearance of 

Rilwan. Re-sponding to the UN Working Group on Enforced and Involuntary 

Disappearances in Geneva, the Maldivian foreign ministry said the government 

rejected any suggestion that it is responsible for the disappearance of Rilwan, or 

that it has any involvement as alleged. 

710



Situation Report: Madives 

In a statement, the ministry called the police’s ongoing probe “thorough”, 

“professional” and said the government has “treated the disappearance with the 

utmost urgency; each and every indi-vidual witness has been interviewed and all 

lines of enquiry followed to their conclusion.” 

Given the blockade of information from the police regarding the investigation, 

Rilwan’s family filed a right to information request in the civil court in December 

2016. However, with the police refusing in February 2017 to accede to holding talks 

mediated by the court, the case will now be heard in court.  

710


